Oy Globeon Ltd – Bluetooth-Beaconit ratikkatyömaasta viestimisen apuna

Kevät 2018, Tampere

Tampereen ratikkatyömailla kokeitiin loppuvuoden 2018 ajan opastamista Bluetooth-majakoiden eli beaconeiden avulla. Noin tulitikkurasian kokoiset majakat välittivät tietoa raitiotietyömaan mukanaan tuomista muutoksista ja rakentamisen etenemisestä majakan sijaintialueella.

Työmaat on jaettu neljään lohkoon ja vastaanottaja sai tiedon siitä työmaa-alueesta, jonka vaikutuspiirissä on. Lohkot olivat: keskusta (Pirkankatu, Hämeenkatu ja Itsenäisyydenkatu), Kaleva (Sammonaukio, Teiskontie, Tekunkatu, Kuntokatu, Vieritie, Sammonkatu sekä Rieväkatu), valtaväylä (Hervannan valtaväylä) sekä Hervanta (Insinöörinkatu, Atomipolku, Hermiankatu, Tohtorinpuisto ja Makkarajärvenkatu)

Beaconin lähettämän signaalin löysi kaikilla mobiililaitteilla Nearby-sovelluksella Bluetoothin ollessa päällä.

Palvelu oli saavutettavissa myös NFC:n tai QR-koodin kautta. Majakan kantaman alueella olevat mobiililaitteet vastaanottivat hiljaisen ilmoituksen. Ilmoitusta klikkaamalla käyttäjä ohjautui verkkosovellukseen, joka välitti Raitiotieallianssin sivujen ja somen sisältöä sekä keräsi käyttäjäpalautetta. Beaconeiden sijainnit merkittiin tunnuksin kantaman alueella, jotta Bluetoothin voitiin tarvittaessa laittaa päälle. Kokeilun tavoitteena oli auttaa kaupunkilaisia ja vierailijoita ennakoimaan työmaiden muutoksia ja suunnittelemaan reittejään sekä tutkia beaconeiden hyödyntämismahdollisuuksia myös muussa työmaaopastamisessa.

Kokeilun kohderyhmänä olivat Pyynikintori-Hervanta -välisellä reitillä kulkevat jalankulkijat ja pyöräilijät.

Kokemukset

Kokeilun palautekyselyyn vastasi yhteensä 68 henkilöä. Vastaajista 40 % oli löytänyt kyselyn SOME-viestinnän kautta ja 26 % puhelimeensa tulleen viestin kautta. QR-tarran kautta kyselyyn oli päätynyt 19% ja nettisivujen myötä 14 % vastaajista.

Kysymykseen Miten olemme onnistuneet? Vastaajista 65 % valitsi vaihtoehdon ’hyvin’, 24 % ’keskinkertaisesti’ ja 11 % ’huonosti’.

Vastaajista 43 % antoi sanallista palautetta. Näistä palautteista kolmannes koski jollain tavalla itse ratikkatyömaata. Kolme henkilöä katsoi, että rakentaminen on edennyt hyvin, kun taas kaksi katsoi sen aiheuttavan liikenteelle isoja hankaluuksia. Kolmen vastaus oli täsmäkysymys liittyen työmaan liikennejärjestelyihin. Yksi ehdotus koski itse ratikoita, eli toivomuksena pinkin väriset ratikat.

Neljä avointa vastausta käsitteli kokeilun teknologiaa tai kokeilun viestinnässä käytettyä bottia (”robottiohjelma”). Kolme vastauksista oli erittäin positiivisia, esimerkkeinä ”Mahtavat nämä beaconit! Hyvä Smart Tampere”, ”Oikeastaan vain testasin tätä bottia ja taidan olla vähän rakastunut. Aivan hurmaavan sympaattinen tyyppi”, ”Hienoa, että viestintä on aktiivista!”. Yksi negatiivinen palaute koski viestinnän kieltä, eli vastaaja kaipasi viestintää myös englanniksi. Toinen kommentti koski vanhentuneiden karttojen käyttöä työmaata koskevassa viestinnässä, mikä hankaloitti käytössä olevan reitin tunnistamista. Yksi kommentti oli puettu ehdotuksen muotoon eli työmaata koskeviin tiedotteisiin toivottiin päivämäärää ja vuosilukua.

Kyselyn kysymykseen Haluatko kurkata SOME-kanavat? vastasi yhteensä 55 henkilöä, heistä 58 % myöntävästi. Suosituimmat SOME-kanavat olivat Instagram 13 vastauksella ja Facebook 12 vastauksella. Twitterja YouTube olivat seuraavina, kumpikin sai neljä vastausta.

Tutustu tarkemmin