Panic Marketing Oy – AR-opasteet tapahtumissa
Kesä 2018, Turku

Seikkisrockissa (16. – 17.6.2018) ja Keskiaikaisilla markkinoilla (28.6. – 1.7.2018) toteutetussa kokeilussa hyödynnettiin geolokaatioon pohjautuvaa AR-sovellusta (AR = Augmented Reality – lisätty todellisuus).
Mobiilipuhelimen ruudun kautta katsottavaan kamerakuvaan lisättiin markereita, jotka antoivat lisätietoa tapahtumakävijöille. Seikkisrokissa pääosissa olivat tapahtumapaikalle löytäminen sekä tapahtuman aikana yleisöä ohjaavat opasteet. Tapahtumaan saavuttaessa sovelluksesta oli nähtävillä pysäköintialueet ja sisäänkäynnit. Tapahtumapaikalla markerit ohjasivat kävijöitä erilaisten palveluiden pariin, kuten WC:n sijaintiin, ensiapuun, kahvilapalveluihin sekä erilaisiin toiminta- ja tapahtumapisteisiin. Myös ohjelmatiedot olivat nähtävillä sovelluksen kautta.
Keskiaikaisilla markkinoilla Vanhalla suurtorilla ohjelmatietojen lisäksi sovellus tarjosi yleisölle parhaat kulkureitit. Myös kriisitilanteita varten varauduttiin omilla viesteillä ja ohjeilla, tosin niitä ei kokeilun aikana tarvittu.
Toteutus perustui puhelimen paikannukseen ja se toteutettiin verkkoversiona, johon kävijöitä ohjattiin ennakkoon tapahtumien ja Turun kaupungin sivuilta ja sosiaalisen median tileiltä sekä paikan päällä molemmissa tapahtumissa.
Panic Marketing Oy on vuonna 2003 perustettu turkulainen yritys, joka tarjoaa digitaalisia erikoisratkaisuja opastamisen tehostamiseen ja erilaisiin markkinointikampanjoihin. Yritys on hyödyntänyt lisättyä todellisuutta muun muassa MOI Mobiilin, Turun Teknologiakiinteistöjen, Gasera Oy:n ja Finnkino Oy:n kanssa toteuttamissaan ratkaisuissa.